Aktiviteter på vores biotop
Vi vil lave to aktiviteter ved vores biotop.
Aktivitet 1: De fire fælder
Vi vil lave en 4 forskellige fælder og se hvilke dyr der kommer i, sam observer hvilke der er i vores biotop.
Vi vil løbende tjekke op og se hvilke dyr der er i. Vi vil kigge på de bidemærker der er, huller, tunneller m.v.
Aktivitet 2: Lærings/observations leg
Vi Kunne lave en aktivitet for børn/ (til de andre studerende), hvor de skal gå rundt i fx vores biotop også lave en læring/observations leg ud af det. Vi kunne vise et billede af en plante/blomst i det område som børnene (studerende) skal finde eller også kunne man sige en farve de skal finde.
______________________________________________
De fire fælder
Jeg har været hjemme og købt fire forskellige grønsager/frugter.
- Et surt æble
- En saftig honning melon
- En sød kartoffel
- En bittert græskar
Jeg har brugt en kniv for at skære dem halv over og brugt en ske for at ud hule Grønsagen/frugten. Så skar jeg i forskellige størrelser nogen trekanter ind, så insekterne kan kravle ind. Til sidst bliver de fikseret med et elastik eller to. (ved nogen måske flere, for at det kunne holde)
Der efter gik jeg til vores biotop, for at placere dem lidt fra hinanden. De kommer til at ligge der i ca 1-2 uger. Men indimellem bliver der observeret, hvordan de ser ud og hvilke dyr der er kommet.
Mening med at det skal være fire forskellige slags, er simpelthen den, at vi skal se hvilke dyr/insekter er mere til det sure, saftige, søde eller bitter sager. Desuden giver det os et overblik af hvilke dyr/insekter der befinder sig i vores biotop.
Hvis man laver sådan en aktivitet med børn bidrager det med mange lærerige informationer og ikke mindst en kreative mode at anvende ting fra naturen, for at få observeret naturens gang. Børn ville se med egen hånd, hvilke insekter der er tiltrukket af hvilket mad og hvilke dyr der bor i den vilde natur.
God ide med forskellige frugter / grøntsager til fælder. Jeres aktivitet 2 er meget kortfattet - fold gerne mere ud :-)
SvarSletJeg savner at I beskriver og begrunder jeres pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med jeres aktiviteter mere fyldestgørende. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte (vælg en målgruppe så I kan koble til relevant lovgivning). Brug grundbøgen til at underbygge jeres argumenter og anvend evt. en didaktisk model.
Vh Ida