Vandrende pinde
1. Vælg en bruger/borger gruppe.
Skolebørn.
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
Læring om at have ansvar og passe/holde på pindende. At bidrage til fællesskabet. At få kendskab til naturen, dyr der lever heri og hvordan man passer dem.
Oplevelser med dyr og planter giver fundament for miljøforståelse og handlekompetence (Didriksen, 2008)
Målet for børnene tager udgangspunkt i demokrati udfordring, samt individ udfordringen. Målet er at understøtte børnenes interesse for at handle som kritiske og selvstændige demokratiske borgere, på baggrund af indsigt og interesse i almene, samfundsmæssige og naturfaglige problemstillinger. (Grundbogen s. 74) Samt understøttelse af børns nysgerrighed og lyst til at opfatte sig selv i samspil med naturen ud fra viden, følelser og sanselige erfaringer. (Grundbogen s. 74)
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
- Pindene skal være i et terrarie, under de forhold der kræves/anbefales. Børnene skal hjælpe med alt fra klargøring af terrariet, indkøb, sætte dem i, samle mad til dem, gøre rent, fugte osv.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
- ??
5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
- Tegn på læring kan være at, de udviser ansvar, de drager omsorg for pindene, viser forståelse for miljøet, at de ved og kan fortælle om dyret og hvordan det er i naturen, samt at de viser nysgerrighed og lyst til at opleve sig selv i sammenhæng med naturen gennem viden, følelser, sanser m.v.
OPGAVE B
Naturfaglig viden
6. Sæt jer ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive?, formering / årscyklus, rengøring osv. osv. Angiv litteratur.
Viden om vandrende pinde:
Vandrende pinde er modsat flokdyret, de er ensomme og holdes helst alene.
Der er flere arter af vandrende pinde, nogle arter kan blive op til 30cm.
Vandrende pinde spiser blade og planter. Det skal den have hver dag.
Man skal være forsigtig, de er skrøbelige.
Vandrende pinde kan genkende din lugt.
Nogle vandrende pinde arter kan leve i Danmark.
Der skal være fugtigt i terrariet.
De er overvejende nataktive.
Den vandrende pind formerer sig både med partner og uden (jomfrufødsel)
rengøring, der skal skiftes i bundene og krukker.
Vandrende pinde lever oftest i tropiske lande. (de har brug for fugt og varme)
https://reptilia.dk/vandrende-pinde/
https://bonniedyrecenter.dk/viden-om-dyr/vandrende-pinde/
http://padawan.dk/vandrendepinde/
Etablering af dyrehold
7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder.
Skitse er lavet i hånden.
I terrariet er der en bund med fugtigt papir, grene
og grene med blade op langs buret, der er krukker med jord og hindbærbuske, brombær og efeu.
8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i jeres dyrehold (økosystem).
9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på jeres blog. I kan evt. vælge at holde flere forskellige dyr der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.), eller som er foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, fluer / edderkopper, regnorm /skildpadder).
- Vi vil løbende fortælle omkring hvad de fortrækker af forskellige blade/ planter
OPGAVE C
Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning (udefestival)
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.
Børnene skal være med i hele processen. De skal hjælpe med at gøre terrariet klar, rengør, foder m.v.
Inden forløbet rigtig går i gang, vil vi lave en masse forbredende/forforståelses aktiviteter. Her kan man læse bøger om vandrende pinde, snakke om elementer i naturen og hvad man tror pindene har brug for.
En ide til at skabe bidragelse til fællesskabet, ansvar, miljøforståelse m.v. er at hver uge er der et par barn der er ‘pinde ven’, som er dem der har primært ansvaret for rengøring, fodring mv.
Der vil en gang i ugen også være tid til, at alle børnene er ude og samle hindbærblade, eufu osv.
Vi vil i forløbet omkring de vandrende pinde lave forskellige pædagogiske aktiviteter, eksempel på disse kan være dem som vi har med til udefestivallen:
Aktivitet 1:
Hold en vandrende pind + snak (hvad forstår de ved en vandrende pind, hvad ved de i forvejen)
Lav en vandrende pind.
Byg den største vandrende pind på forhånd.
Materialer: Pinde, øjne, lim, limpistol, ispinde (alt godt fra gemmeren)
Medbring udprintede billeder af vandrende pinde.
Aktivitet 2:
Camouflage sti. -> snakke om den vandrende pind og hvordan den camouflere sig i naturen.
Børnene skal gå en sti og tjekke af på en liste om de kan finde ting der er camoufleret. (enten på form, farve m.v.)
Materialer: Lister, ting der skal camoufleres.
Vi vil sætte det ind i natur dannelses 5 grundelementer
Materielle: Der skal fortælles, hvad der skal til for at kunne holde vandrendepinde. Det ville fx være Terrariet og dens indretning, samt noget der kan holde terrariet fugtigt. Vi vil også kort introducere for, hvad der skal være for noget mad, da det ligesom hænger sammen med indretning af terrariet.
Erfaringsbaseret: Her skal børnene få en føldelse af dyret. Dyret er et meget meget sensitivt dyr og hvis man ikke passer på så dør den. De vil selv opleve at de skal kunne styre sig og være forsigt med dyret. Desuden vil de opleve at dyret vil falde i schock så snart den ikke føler sig tilpass. Her vil vi også forklare at de kan kamuflere sig og “lege at de er død” pga mulige fjender.
Kognitive: Her vil vi kunne tale om at der findes 2.000 forskelige arter og kan se meget forskellige ud. Vi kunne også fortælle at de er meget kræsne med deres mad og at de kan lave jomfru fødsler.
Følelsesmæsige: Her ville børnene få en følelse over for dyret. Det kan være sødt, klamt eller at være bange for dyret. Vi vil tale om deres føleser når de ser dyret og vil give dem en forklaring på at alle dyr skal behandles med fornuft og om at alle dyr er lige værd.
Filosofiske: Børnene skal lære omkring at respektere et hvert dyr/ insekt og at de lever og har ret til at leve, ligesom os mennesker. Men ikke mindst også at de har ret på fred og ret til at leve.
(Hartmeyer & Præstholm, 2021, s. 8).
11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
- Afprøvning kan beskrives efter besøg på fjordskolen.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
- Pædagogen sørger for indkøb i samarbejde med børnene. Børnene har ‘ansvar’ for pindene og alt fra klargøring, rengøring mv. men pædagogen er altid med inde over og har det ‘øverste ansvar’. Pædagogen fungerer som medspiller og igangsætter.
OPGAVE D
Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
- Med skrift og billeder og fælles gennemgang. Vi vil slutteligt gøre rede for hvordan vi kan se tegn på læring, samt hvad børnene har fået ud af projektet.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
- Vi vil lave piktogrammer der henviser til vores ‘pinde tid’, altså når der igangsættes aktiviteter omkring emnet, samt pasning, fodring mv.
- Vi vil lave et bestemmelses ark, hvor vi taler om dyret, de informationer vi får og de observerationer vi selv gøre os.
Hejsa
SvarSletOpgave A: Et bud på naturfaglige begreber kunne være camouflage, ukønnet formering (jomfru fødsel), navne på de forskellige foderemner
Opgave B: OK - men lidt kortfattet - jeg mangler en logbog (måske har jeg overset den...?)
Opgave C: Fint at inddrage naturdannelsens 5 elementer. Det er OK at vælge nogle af elementerne ud, hvis de alle 5 ikke er lige relevante ;-)
"Inden forløbet rigtig går i gang, vil vi lave en masse forberedende/forforståelses aktiviteter" - fold gerne meget mere ud. Nævn titler på bøger I vil anvende osv.
Hvordan sikrer I at det også er interessant at holde vandrende pinde efter et par måneder?
Opgave D: Læg gerne diverse materialer på bloggen såsom billeder, piktogrammer samt bestemmelsesark...
Vh Ida
Vh Ida
PS: Sig til hvis I vil have hjælp med at rette formateringen (den hvis tekst baggrund)