Pædagogiske didaktiske overvejelser
I vores gruppe har vi reflekteret over nogen didaktiske overvejelser i forbindelse med vores planteholdsopgave. Vi har tænkt os at formidle børn på en nem måde, hvordan planterne gror, hvad der er vigtig for dem og vise dem spire processen fra frø til plante, klart og tydeligt. Vores målgruppe er skolebørn og vi havde tænkt os at lave et forløb som fx fra jord til bord. Sådan skal forløbet give indblik i at vise børn, hvordan en plante fra at være et lille frø, bliver til noget man kan spise/lave mad af.
Vi starter med at forklare "hvad er en frø?" og vi vil selvfølig først høre børnene ad, om hvad de tror en frø er, for at indrage og fremkalde deres viden. Der bliver forklaret spire processen og hvad frøerne har brug for at vokse. Igen indrager vi der også børnene med ind. Efter det vil vi spørge om de kender til nogen grønsager man kunne bruge til såning. De skal selv komme med deres hypoteser, i forhold til hvad de tror der vil ske med deres frø, som de selv kommer til at plante. Vi ville enten kunne bruge en have (som skolen ville have) og eller en lille plante potte, som man bare kan have stående i klasseværelset. Vi skal kunne holde øje med det, hver eneste dag, så vi tydeligt kan se processen af "frø til plante". De kan selv vælge hvad de vil såre, så vi kan se at en hver plante er individuel og at alle har brug for en anden forplejning for at kunne vokse. Dette kan ovn i være en god metafor og lære børn, at vi alle sammen er forskellige og vi lærer og vokser på hver vores måde.
Undervejs vil vi også høre ad og følge børnenes perspektiver. Det kan være at de bliver lidt kreative og vil prøve nogen ting af der gør at deres frø vokser hurtigere. Der skal være plads til mange kreative tankegange.
Når vi så er færdig med sånings processen gå vi videre med deres færdige grønsager og laver sammen med børnene mad udfra det vi har sået. Sådan lærer de fra jord til bord konceptet.
Hvis man vil drive processen endnu længere, så kan man indrage omverden med i det. I forhold til at lade være med at købe grønsager somer sprøjtete i supermarket og heller såe det der hjemme. Men omverden er også bare et kæmpe stor emne, som man måske kan tage op når de er større.
Vores pædagogiske didaktiske overvejelser understøtter derved flere naturlige kompetencer, som fx :
kommunikation, opstille hypoteser, observere, forudsige og planlægge.
Pædagogernes rolle kommer til at være: at understøtte børnene, fremkalde og udvide børnenes viden, sørge for at købe de forskellige grej der skal bruges, (enten køber pædagogerne frøerne eller så tager børnene selv med), det vigtigste er at pædagogerne få i dialog med børnene.
Litteratur:
- Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag (Bog)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar