mandag den 21. august 2023

Pædagogiske didaktiske overvejelser i Biotopopgaven

 Pædagogiske didaktiske overvejelser 

I forbindelse med vores Biotop, har vi overvejet at lave nogen fælder eller indsamle forskellige planter og lave et Herbarium. Men sætter fokus på den ide med fælderne. 

Vi vil starte med at børnene gå rundt i biotopen og kigger på hvordan det ser ud. Der efter gå vi i gang med noget meget kreativt og laver forskellige frugt og eller grønsags fælder. Vi vil selvfølig spørge børnene om hvad de tror at insekterne vil elske. Noget sødt, surt eller bittert? Vi vil introducere dem og børnene tager selv en frugt eller et grønsag med hjemme fra. Så efter det skal vi gå igang med at bygge en fælde. Der skal bruges en kniv og en ske. Børnene vil selvfølig få hjælp, når vi observer at der er brug for det. Da de er skolebørn, tror vi nok at de skal klare det selv. Vi vil vise et eksempel som vi som pædagoger har lavet, men børnene må selv bruge deres kreativitet og gøre den anderledes. Hvis vi fx har snittet trekanter ind i fælden og et barn vil prøve cirkler eller stjerneform, så må de selvfølig også det. 

Derefter vil vi snakke om hvilke dyr der er i (det biotop vi så har valgt). Der vil børnene igen blive indraget og komme med forslag. Både tale om dyr der lever i biotopen, men også hvilke dyr der vil komme i deres frugt/grønsags fælde. 

Vores pædagogiske didaktiske overvejelser understøtter derved flere naturlige kompetencer, som fx : kommunikation, opstille hypoteser, observere, forudsige og planlægge.

Pædagogernes rolle kommer til at være: at understøtte børnene, fremkalde og udvide børnenes viden og sørge for at købe de forskellige grej der skal bruges (kniv, ske, ekstra frugter/grønsager)

Litteratur: 

- Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag (Bog)

1 kommentar:

  1. Her kommer (endelig) kommentarer på jeres indlæg - jeg starter med de nyeste først.
    Fint overblik over aktiviteten - kommunikation, opstille hypoteser, observere, forudsige og planlægge – fold gerne mere ud hvor og hvordan I arbejder med at understøtte udviklingen af naturvidenskabelige kompetencer - se grundbogen side 183.
    Vh Ida

    SvarSlet

Udviklingsprojekt - opgave1

Udviklingsprojekt  Undren  Undring / problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke ...